Upravit stránku

Zatravňovací tvárnice, dlažba

Aby vám položená zatravňovací dlažba sloužila tak, jak má, je nezbytné vytvořit vhodné podloží. Správné základy a podkladové vrstvy ovlivňují životnost, účelnost a vzhled výsledného díla. Přečtěte si o typech a přednostech zatravňovací dlažby. 

Nyní se zaměříme způsob pokládky

Postup a způsob zabudování - Zatravňovací tvárnice, dlažba

Příprava podloží krok za krokem

1) Příprava výkopu

V prostoru realizace zatravněné plochy provedeme výkop. Hloubku výkopu určíme podle účelu a předpokládaného zatížení budované plochy. Dno výkopu následně zhutníme a srovnáme válcováním. Správně připravené základy musí kopírovat plánovaný sklon budované plochy tak, aby podkladní a ložní vrstvy měly ve všech místech stejnou tloušťku. Výsledný sklon zpevněných zatravněných parkovišť by neměl přesáhnout 5°.

2) Spodní podkladová vrstva

Do připraveného výkopu navezeme spodní podkladovou vrstvu. Tu tvoří směs kamenné drtě (o zrnitosti 0–32 mm) a hlinité zeminy (která tvoří cca 25 až 30 % hmotnosti podkladové vrstvy). Podkladovou směs opět zhutníme – ideálně pomocí vibrační desky. Tato hrubá podkladová vrstva se připravuje při budování zatravněných příjezdových komunikací a ploch určených pro provoz vozidel. Ve zhutněném stavu má hloubku 100 mm a více. V případě realizace nepojížděných ploch je možné tuto vrstvu zcela vynechat nebo nahradit mřížkovou geotextílií.

4) Pokládka vrchní vrstvy

Finálním bodem přípravy podloží je navezení jemné ložní vrstvy tvořené směsí kamenné drtě (o zrnitosti 0–8 mm) a hlinité zeminy (tvořící cca 25 až 30 % hmotnosti této vrstvy). Směs opět zhutníme pomocí vibrační desky. Hloubka této plochy je asi 50 mm. Dbejte na to, aby povrch poslední vrstvy byl dokonale zarovnán a zachovával zvolený sklon (max. 5°).

Pokládka tvárnic

  • Pokládka tvárnic se provádí do ložní vrstvy z nejnižšího místa směrem k nejvyššímu v celé šíři plochy. K dorovnání ložní vrstvy se použije hlinitý písek nebo směs písku a jemné drtě. Nutné ořezy tvárnic proveďte pomocí pily na beton.
  • Pro zpevňování svahů a nepojízdných ploch (výjimečně pro občasné pojíždění osobních vozů) se používá tvárnic tloušťky 80 mm. Pro parkoviště, odstavné plochy a pojízdné komunikace se používají tvárnice tloušťky 100 mm.
  • Zjevně poškozené kusy tvárnic je třeba vyčlenit a nezabudovávat.
  • Tvárnice musí být položeny tak, aby se při zatížení tzv. nehoupaly a nepropadaly. Tento špatný způsob pokládky, zapříčiněný nesprávně vybudovaným podkladem, může způsobit zvýšení koncentrace napětí v místě ohybu, a tím prasknutí tvárnice.

Finální úprava

  • Otvory položených tvárnic vyplníme směsí humusovité zeminy a travních semen v množství cca 8–12 g/m². U parkovišť doporučujeme ještě doplnit směs o absorbent ropných produktů v poměru 1 : 6 k množství zeminy. Vysypání provádíme tak, aby po ulehnutí směsi byla horní hladina výplně cca 20 až 30 mm pod úrovní horní hrany tvárnice.
  • Následně doporučujeme dosypat otvory vrstvou směsi humusovité zeminy, rašeliny a písku v tloušťce 2 až 5 mm. Tato vrstva chrání osivo před rozfoukáním větrem. Následně plochu zalijeme vodou
  • Parkoviště můžeme uvést do provozu až po vytvoření hustšího a zakořeněného travního porostu.
Finální podoba

Budování zatravňených povrchů z tvárnic doporučujeme provádět za příznivých klimatických podmínek – nejlépe v období zvýšených dešťových srážek, především na jaře nebo na podzim. Výstavbu stihněte do října, aby venkovní teploty ještě neklesaly pod +5°C.

Během realizace i následného užívání chraňte povrch proti otěru a proti znečištění naplaveninami z okolních ploch, případně před znečištěním ze stavební a jiné činnosti.

Nahoru